Wednesday, September 22, 2010

kembali normal.

agk lame aku tidak mengupdate blog nihh...
adelahh dalam seminggu kot...
aku sgt-sgt sibuk kebelakangan ni.,..
maklumlah...
aku dah kene mule bekerja balikk...
kalau tak keje ape aku nak bagi anak bini aku makan..
mungkin bagi orang lain pelik kot..
keje sambil belajar..
sbb orang-orang zaman sekarang kate..
"tugas seorang pelajar ialah belajar buak bekerja...."
anda setuju tak dgn kenyataan saye di  atas???
tp bagi aku...
konsep belajar tu sendiri  sgt besar konsepneyrr...
belajar tak semestinyer korang dok depan buku hafal fakta..buat kire-kire...wat latihan
yang buat medulla oblongata..celleblum dan apetah lagi komponen2 dalam otak anda berasap...
hahaha...
keje pon belajar jugak ke???
kerja pon kire belajar...
mesti ade jugak yg dok bertanyer..
"ko belajar ape dgn kerja tu?"...
tak perr...banyak tny tu ciri-ciri org yg cemerlang...
okehhh..
camni...
keje mmg bkn tgolong dlm spesies belajar secare formal yee...
sbb kite tak duduk dlm kelas ngadap buku yg ntah ape-ape die dok merepek tu...
hahaha...
sekarang aku nak korang sume bukak pemikiran korang seluas-luasnyerr.....
kalau tutup...
korang tak kan paham ape konsep yang cube aku terangkan....
hahahaha
keje ni sebenarnyer  banyak kebaikannyer....
pertame...
korang merase dpt duet sendiri...
lepas tu...
korang takdelaah terus menerus menyelewengkan  belanjawan yg telah diperuntukkan utk dirimu...
camner menyelewengkan deut bapak kamu tu??
contoh yg mudah...
"abah,nak duit sikitt...duit belanje suda tamat..nak buat beli brg sekolah/kolej/bla..bla..bla...."
lalu abah anda pon menjawab...
"amik RM100 ni...belajar rajin-rajin yee nak..."
korang dgn gumbira lagi senang hati pegilahh beli bnd yg ntah ape-ape...
tu adelah salah satu contoh penyelewengan duet abah kau!!
tu antara salah satu contoh mendapatkan harta secara batil!!
baru td aku belajar bnd tu dalam kelas ayat-ayat hukum!!
bagi mereka yg bekerja...
duet gaji tiap bulan masuk...
so tak payah laa nak dok mintak duet mak bapak korang...
dan penyelewengan tu pon takdelaa berlaku...
sbb duet belanje sekolah tak kan terusik...
sbb korang ade duet gaji...
bile nak enjoy gunelaa duet gaji..
bile nak beli barang2 sekolah..
gune duet yg bapak kau bagi tu..
ade paham??
sape ckp keje sambil belajar tu nyusahkan...
hahaha...
tu sume teori sesat!!
tapi kalau abah korang gaji suda beribu ribu ribu ribu ribuuu...
tak payahlaa...
hehe..
aku bercerita kpd mereka yg senasib dgn aku,..
hidup dlm keadaan sederhana..
susah tak..
senang pon tidak...
p.ramlee ckp..
sedang..sedang..sedang...
hehehe...
benefit yg kedua...
korang bole belajar psl dunie luarr!!
perangai manusia...
lagi-lagi kalau keje jadi pelayan restoran
macam aku...
kite berhadapan dgn macam orang...
artis...VVIP...penarek beca...pekerja alam flora..cikgu...lecturer..
hahaha...
aku tak malu aku keje sbg pelayan...
kau nak kutok??
silakan yee...
aku satu sen pon tak amik hati...
sbb...
dari situ aku belajar ilmu karekter manusia mengikut susun lapis masyarakat...
yupp!!lapisan masyarakat mcm yg kite belajar dlm sejarah tamadun dunie tingkatan 4...
tiap masyarakat ade karekter tersendiri...
dan setiap lapisan masyarakat tak terikat dgn status mereka..
ade yg hidup kelas pertengahan tp gaye hidup cam kelas atasan...
dan sebaliknyer...
korang tak kan dpt belajar bnd tu dlm buku fizik...kimia..biologi...
memang menarik
orang selalu cakap...
"keje penat doee...tak der mase utk rehat...nak study...nak lepak dgn kawan.."
mase aku di tingkatan 3 dulu...
ustazah aku mase tu ckp..
"hendak seribu daye...tak hendak  SATU dalih dah cukup...dalihnyerr...MALAS...
betol tak???
dalih tu wujud sebab kemalasan korang jerr sebenarnyer...
lagi satu...
falsafah bijak pandai ade menyebut...
"nak dapat bnd yg besar..kene banyak korbankan bnd yg kecik...sbb bnd yg kecik tu lahh yg menjadi penghalang utk mendapatkan bnd yg besar.."
paham???
so bagi aku yg dah keje dari umo 13 tahun..
takder pon istilah keje+belajar ganggu pelajaran...
alhamdulillah...
keputusan exam aku walaupon tak cemerlang sgt..
tapi maseh buat hati mak bapak aku sejuk...
hahaha...
penat memang penat...
anda duduk rumah makan..tido..pon penat...
ini lagi keje...
tp pecayelahh...
korang akn rase sgt puas bile dpt beli sesuatu dgn duet gaji korang...
nasihat aku...
jgn hancurkan semangat kawan-kawan anda yg bkerja sambil belajar!!!
jangan hina kwn anda yg tak senasib dgn anda...
sbb tak semua orang lahit kt dunie ni hidup senang..
bagi kawan yg seangkatan dgn ku...
ade masalah duet...
hahaha...
trylaa keje...
yg untung kau juge...
duet gaji kau yg bolot...
bukan aku...
hahaha..
at least takderlaa jadi parasit seumur hidup...
maaf kalau terkasar!!
tp tu istilah yg aku rase plg tepat...
fikirlahh...
luaskan atmosphera pemikran anda!!
pasti anda paham!!!
oke..oke...
cukup sampai sini...
banyak lagi keje yg tertangguh....
insya'Allah entry depan aku pos pasal.......
sesungguhnyer...
yg jahat tu dtg dr aku...
yg baik tu dr Allah...
Kalau ade terkasar bhs...
soryy lee yoppp!!!
salam...
selamat malam!!!


(tolong kritik kekurangan blog saye..T.Q...KRITIKAN ANDA AMAT KAMI PERLUKAN...)



0 kritikan: