Friday, October 8, 2010

adik kite...

salam...
sorry lame tak update blog nih...
internet aku ade masalah  sikit...
baru harini ade peluang nak update blog aku ni..
korang dah tgk video adek kat atas ni??
dan mesti ade antara korang yg dah selalu dgr bacaan beliau kat umah,kedai o surau...
mmg sgt2 merdu..
menginsafkan para pendengarnyer..
aku sgt2 merespek kebolehan adik muhammad Taha  al-junaid nihh...
dan aku sgt jeles tgk adik ni..
sbb walaupun aku dah umo 18..
tp bace al-quran maseh lagi salah2...
tak berlagu pulak tuh!!
aku wat pos ni bkn sebab nak ulas pasal care bacaan die...
ape yg nak aku dongengkan ialah pengeksploitasian bakat suara kanak-kanak dlm negara ni..
adik kite yg chomel2 mmg ade yang bersuara merdu...
bukan sume orang dikurniakan kebolehan yg camtu kan??
betol tak??
disebabkan kemerduan suara mereka..
maka wujudlah satu rangkaian program yang kononnyer mengetengahkan bakat adik kite ni dlm bidang suara....
mmg adik-adik yang masuk sgt2 berbakat....chomel-chomel...
mereka baru nak kenal dunie...
tp terus didedahkan dgn dunie hiburan yang secara keseluruhannya merepek!!!
dibiarkan nyanyi di khalayak ramai...kdg2 pakai baju yg mendedahkan aurat...
tak terfikir ke mak ngn ayah kite kesan buruk bende tuhh!!
oh yee..mungkin .mereka anggap bile anak jadi artis...
maka senanglah hidup keluarga tu...
kah..kah..kah...
tak payah mak abah keje susah2..
tak ke mak ayah kite terfikir kan lebih bagus...
kalau adik kite yg berbakat tu....
dihantar ke kelas mengaji...
belajar bace al-quran dgn betol...
kang dah besar takder lah jadi hamba Allah yg bute Al-quran...
belajar ape itu agama...
mmg tak dpt pulangan yg besar dlm jangke mase yg terdekat...
tp utk jangke mase panjang...
mmg sgt2 bermanfaat dari humbankan adik kite yg tak berdose ke jurang "keseronokan" dunie...
"pakcik rase..anak pakcik mmg berbakat dlm bidang nyanyian...sbb tu pacek dr jauh hantar die ke uji bakat...pakcek berhabis duet nak dtg ke sini.."
tu antara ayat temu bual yg bese kite dgr kn...
jawapan yg mmg bernas..!!
hahaha...
sekarang kamuorang tgk bangse lain....
ade dorang sebok hantar anak-anak dorang ke uji bakat melalak yg aku rase..
tak jamin ape-ape...
takder kott!!
mampukah negara lahirkan modal insan kelas pertama dgn mendedahkan adik kecik kite dgn hiburan??
jgn terkejut kalau satu hari nanti...
nak kaut undi dlm PRU...
calon-clon YB...kene menyanyi dpn pengundi...
ha..ha..ha..ha..
ape yg diceritakan oleh Allahyarham Tan Sri P.Ramlee...
dlm citer pendekar bujang lapok mmg betol jadi...
"pak Abu...sila eja perkataan ini..."
jawab pak Abu..."alif...ya..mim..buaya.."
sekarang kite tgk...
bape ramai orang Islam yg bute Al-Quran...
saye tak mengatekan adik-adik yg ikut program tu tak tau mengaji...
tp aku ceritakan ape yg jadi sekaramg nihh...
keseluruhan kejadian yg berlaku dlm masyarakat..
sape yg nak disalahkan??
mak ayah??
penganjur??
pemimpin??
kite??
tepuk dade..tanye diri anda...
tak salah berhibur...tapi biarlah berlandaskan syariat Islam...
aku bukan nak jadi malaikat internet...
tp meluahkan ape yg aku rase..lihat..dan alami...
yang terakhir tp bkn penghabisan
semoga lebih ramai lagi adik Muhammad Bin Ahmad Zaid lahir dlm masyarakat kite...
Insya'Allah....
ape yg terlebih..terkurang...
aku mohon maaf yg teramat sgt...
sbb yang baik...tu dtg dari Allah...
dan yg hodoh...buruk...
tu aku sendiri yg reka...
kpd sesape yg terase...
maaf sgt...
wassalam....



biodata ringkas adik Muhammad Taha Al-junaid



Nama Penuh:Muhammad Salih Ibrahim Taha Al-Junayd.
Tarikh lahir:1994.
Dari:Manama,Bahrain(jiran Arab Saudi).
Masih lagi seorang pelajar dan pengajaran membaca Al-Quran di Kingdom University Bahrain.Turut diupah oleh Pusat upah Abdul Rahman-Bandar Hamad.
Didalam video yang pertama sekali,beliau menjadi imam solat fardhu Isya’ di Masjid Rashid,Arab Saudi pada tahun 2008,iaitu semasa beliau berumur 14tahun.
Juga diiktiraf sebagai pembaca Al-Quran(Qari) walaupun tidak sepopular Sheikh Mishary Rashid Al-afasy.Telah mengalunkan banyak surah dan boleh didapati dalam bentuk MP3 dan sebagainya.Sekarang ini telah memiliki 4album dan 28audio.Terkenal dgn gelaran Beautiful Voice From Heaven oleh orang Arab.
*Maklumat ini saye perolehi daripada sebuah blog kat Malaysia*

0 kritikan: