Sunday, February 13, 2011

buat kekasih untuk kekasih...



“Hari ini abang akan buktikan segala chenta abang kat baby.” lantas jejaka berambut lurus itu memberikan satu kucupan mesra ke dahi gadis bertudung itu. “Abangg…b sayang  abang sangat-sangat.”
Jawab gadis manis itu setelah menerima kucupan mesra. Tangan jejaka itu  terus menjelajah ke seluruh pelosok……

Cukup laa tuhhh…
Saye hanye nak menyemarakkan semangat hari kekasih…
Hari yang sangat dinantikan oleh para kekasih yang hangat berkasih…
Hari si kekasih membuktikan chenta sejatinya kepada kekasihnya…
Hari dimana kondom-kondom bakal bergentayangan di hotel-hotel murah  kota metropolitan…

Sememangnya tidak dapat dinafikan bahawa pengaruh penjajah masih lagi kuat dalam kalangan masyarakat zaman pasca kemerdekaan. Mungkin jangka masa  hampir 450 tahun membuatkan masyarakat kini  Telah sebati dengan budaya-budaya mereka. Tidak dapat dinafikan wujud golongan manusia yang kononnya mengikut perkembangan semasa walhal  dalam tidak disedari mereka telah mencarik-carik maruah bangsa,agama dan dirinya. Golongan ini hanya mengikuti sahaja satu-satu festival mahupun perayaan tanpa mengetahui hujung pangkalnya. Golongan ini kah yang layak digelar sebagai masyarakat yang maju taraf hidupnya?

Baiklah…
Memandangkan hari kekasih hampir tiba…
Izinkan saye berkongsi sedikt maklumat mengenainya…

·         Alexander graham bell telah memperkenalkan ciptaan terbaru beliau pada waktu itu iaitu telefon pada 14 february  1876
·         Penicilin,ubat untuk penyakit siflis telah diperkenalkan pada 14february 1972.
·         “Valentine” diambil sempena nama seorang paderi  kristian pada zaman pemerintahan ratu Isabella,sepanyol iaitu saint valentine yang telah Berjaya menumpaskan Islam di Cordova,Sepanyol pada 14 Februari 270M
·         Berasal daripada pesta zaman rom kuno yg dipanggil  “Lupercalia” yang bermula pada abad ketiga masihi. “Lupercalia” ialah upacara penyucian diri yg diadakan pada 14 Feb. Pada hari itu,
Nama-nama  gadis  Rom  akan  dimasukkan ke  dalam sebuah baling kaca. Kemudian nama gadis itu  dicabut  secara  rawak. Nama gadis  yang terpilih akan dijadikan pasangan hiburan seksnya sepanjang tahun itu.
Wahhh..menarik bukan hari valentine nihh????
·         Diambil sempena nama paderi pada zaman ratu Isabella,iaitu  saint valentine yang statusnya kedua tertinggi selepas  pope. Keinginan st.valentine berkahwin dgn kekasihnya yang merupakan pengamal protestan menimbulkan kegemparan di Cordova kerana St valentine merupakan paderi katolik yang tidak boleh berkahwin dgn pengamal protestan. Lebih2  lagi paderi sememangnya tidak boleh berkahwin. Tindakan St.Valentine ini telah mengakibatkan kemarahan Ratu Isabella lalu memenjarakan paderi tersebut dan menetapkan tarikh 14 februari  sbg hari kekasih utk st valentine sendiri.

Mungkin sudah cukup  bukti yang dikemukan  bagi  menunjukkan hari valentine  tidak wajar disambut oleh masyarakat Islam  seantero  alam.

   Kawan-kawan kat luar sane, kalau ternampak manusia menyambut hari valentine bersama kekasih jongosnya..silalah nasihatkan mereka sebelum mereka terus tersesat dijalan yang lurus.
  
   Buat sang kekasih yang sedang hangat berkasih,..janganlah anda membodohkan diri anda yang sedia maklum bodoh dengan menyerahkan segala “harta pusaka” yang diwarisi dari ibu bapa anda kepada kekasih yang sememangnya bodoh. Sebab keseronokan yang anda nikmati itu hanyalah permulaan kepada derita yang tidak berpenghujung.

  Ringkasnya, janganlah disebabkan pengaruh kemodenan hidup anda,nilai-nilai murni dan tatasusila yang telah diajarkan  kepada anda hilang sekelip mata.

Pesanan  tulus  ikhlas dari

Legasi_abstrak!!




0 kritikan: